Muhasabah Ramadhan

Ya Allah...
Hambamu ini bersujud meminta keampunan..
Dosa yang terpalit ditubuhku...
Dosa yang terpalit dijiwaku..
Dosa yang terpalit di kamar hatiku...
Tak mampu ku ubati dengan tangisan...
Aku bersujud memohon keampunanMu...

Aku hanyalah insan yang lemah..
Yang mudah terpedaya dengan syaitan durjana..
Yang mudah terpedaya dengan nafsu duniawi..
Yang mudah terperangkap tipu daya manusia murka..
Ku mengharapkan maghfirahmu Ya Allah...
Agar dapat ku kembali ke jalan lurus...
Menjadi pahlawan islam
Yang mampu menegakkan ummah!!

Tika sang waktu berputar..
Diriku masih terumbang ambing..
Dipukul badai duniawi..
Langkahku semakin menuju pintu neraka...
Tidak!tidak!tidak...
Aku tidak mahu membayangkan seksa neraka
Sungguh pedih azabMu Ya Allah..
Jauhilah aku dari seksa neraka Ya Allah..
  
Tatkala ramadhan ini muncul..
Aku bermuhasabah..bersujud padaMU...
Mungkin ini ramadhan terakhir buatku..
Ramadhan kali ini takkan ku sia-siakan..
Inginku kecapi titisan embun malam Lailatul Qadar..
Inginku bermimpi bertemu mu Ya Allah...
Inginku mendampingi Kitab suci Al Quran...
Sesungguhnya Tuhan Maha Pengampun...
Ku amat dambakan keampunan Mu..
Ku mengharapkan bau syurgaMu..Ya Allah..
Malam Ramadhan ini ku menitiskan air mata Keinsafan..
Muhasabah Ramadhan...

Karya : Saudara Mohd Loqmanul Hakim bin Kamaruldzaman.


p/s: bagi sahabat-sahabat yang mempunyai sebarang karya, 
boleh dikirimkan melalui email : alfalahupsi@gmail com.
Karya yang dikirimkan seterusnya akan dipertimbangkan untuk dimuatkan
serta dipaparkan di dalam blog rakanfalah.blogspot untuk tatapan umum.